En idé om marknadsföring av Sveriges bästa idrottstad

För några veckor sedan utsågs Örebro till Sveriges bästa idrottstad av SVT (jag bloggade om det då, se nedan). Sedan dess har både tjänstemän i kommunen och andra börjat fundera på hur man ska använda denna utmärkelse för att marknadsföra Örebro och hur vi kan se till att vi försvarar toppositionen (och fortsätter vara en framgångsrik idrottstad).

Jag fick en idé som jag för några dagar sedan mailade till några aktiva i klubbar/supporterklubbar för några av Örebros elitlag. Jag ville testa idén innan jag gjorde något mer med den, eftersom den handlar om att kommunen ska göra arrangemang kring bortamatcher för att ditresta örebroare då ska hjälpa till att marknadsföra Sveriges bästa idrottstad. Så här skrev jag i mailet:

”Hej
Som ni vet utsågs Örebro till Sveriges bästa idrottsstad. Utmärkelsen är tillägnad er, och många andra, som är engagerade kring Örebroidrotten. Detta var verkligen både välkommet, välförtjänt och viktigt; jätteroligt att alla idrottare, ledare och andra får ett så fint bevis på insatserna.

Självklart borde vi spinna på detta, och jag skriver till några av er aktiva i några av elitlagen för att testa en idé som jag funderat på (och bara testat på några få).

Tjänstemännen på kommunledningskontoret har börjat arbetet med att dra nytta av utmärkelsen i marknadsföringen av Örebro och egentligen är min fråga om denna ide borde finnas med i deras funderingar. Den bygger i så fall på att klubbar/supporterklubbar tycker iden är vettig.

Skulle det fungera om kommunen erbjöd elitklubbar/supporterklubbarna att betala en bussresa och ett matchvärdskap – på en bortamatch – om ett antal andra företag gjorde likadant på andra matcher?

Tänk om Örebro/örebroföretag kunde vara matchvärd på ett antal bortamatcher (i olika sporter) så att publiken där fick höra att dagens matchvärd är ”Örebro/örebroföretaget X – utsedd till sveriges bästa idrottstad 2011 av SVT sport”. Tack vare bussresan skulle Örebrolaget ha en hyfsad hejaklack och – som motprestation – skulle de ditresta fansen dela ut en bunt rabatterbjudanden för besök i Örebro – Sveriges bästa idrottstad.

Jag vet inte om motståndarlagen skulle acceptera det men jag är säker på att det skulle ge media, både nationellt och i respektive lokaltidning i samband med matchen. Och för publik och andra som mötte fansen skulle det definitivt märkas.

Och även om hemmalaget inte accepterar matchvärdsskapet så ger det Örebro uppmärksamhet, och Örebrolaget stöd på bortamatchen.

Jag tänkte väcka frågan med tjänstemännen i augusti, om inte alltför många tycker att iden är helt vansinnig…

Tacksam för synpunkter, och framförallt: tack för ert arbete och lycka till!

Trevlig sommar!”

Jag har fått några synpunkter, och ingen har framfört att de tycker att idén är vansinnig… Någon tyckte att kommunen ska välja ut ett antal matcher och satsa på dem – och att man inte bör villkora med att företag sponsrar andra arrangemang. Och den invändningen är ju klok, kommunens satsning ska ju hjälpa till och inte krångla till klubbarnas sponsorrelationer.
En annan invändning var att supportrarna ofta hålls avskiljda och det gör ju att man bör välja matcher som inte betraktas som ”högriskmatcher” så att örebroarna kan träffa lokalbefolkningen några timmar före match och då marknadsföra Örebro. Jag fick också påpekandet att, om kommunen nu vill stötta supportrarna, så borde vi underlätta för produktion av material inför matcher, och den frågan tar jag med mig.

Jag avvaktar vidare synpunkter men lutar nog åt att jag passar idén vidare till den kommunala arbetsgrupp som jobbar med frågan. Men först avvaktar jag några semesterveckor och ser om idén dissas eller hissas av andra…

5 reaktioner på ”En idé om marknadsföring av Sveriges bästa idrottstad”

  1. Att Örebro blev utsedd till landets bästa idrottstad är helt befängt med tanke på hur det arbetas inom kommunen, se bara på hockeyarenan som byggs om, påminner starkt om historien om herrn som ville ha en rock sydd men efter att skräddaren ändrat och ändrat så bidde det en tummetott kvar..
    Och för de som är intresserade av motorsport så får man åka till Linde för att uppleva detta, jag fattar inte hur kommunen tänker faktiskt, ta bara Big power meet i Västerås, hur mycket extra pengar tror ni att detta drar in till kommunen i form av inkommster för näringsidkarna i stan?
    Tänk en dragstrip ute vid marieberg, en stor tävling/träff under tre dagar, kanske 40-50000 pers som skall ha mat och som passar på att åka in till köpcentret eller stan för att spendera pengar, men inte Örebro inte, nej bort med den farliga motorsporten från stan och slå er för bröstet att ni har så djävla många som spelar fotboll istället..

    1. Tråkigt att du ser det så. Vi är medvetna om att det varit problem runt ombyggnaden av hockeyhallen (jag ägnade en hel del tid före sommaren åt att diskutera detta med Örebro hockey), och vi har en bra dialog med Örebro hockey kring detta – även om de självklart inte är nöjda med situationen.
      Och när det gäller motorsport håller jag med dig. Vi har inte alls gjort tillräckligt för att marknadsföra all den framgångsrika motorsport som finns i Örebro. Jag var inblandad i arbetet med att få till ett Ronnie Peterson-museum, men fick sedan (från sidan – för då var jag inte kvar på det politikområdet) se hur museet gick i graven. Jag tyckte att det var kännetecknande när vi diskuterade det att så få hade koll på hur stor och framgångsrik motorsporten är i Örebro. Ta gärna kontakt med mig för en fortsatt diskussion hur vi kan jobba bättre med det!

  2. Att ta tillfället att marknadsföra Örebro på bortamatcher är väldigt kortsiktigt tänkt och kommer inte kännas lika kul från kommunens sida nästa år när vi inte vunnit utmärkelsen.

    Det Örebro behöver är något vi är stolta över på sikt inom idrotten. Även om vi idag har väldigt många lag som spelar på elitnivå är det få Örebroare som skulle känna igen sig som Årets Idrottsstad.

    Se till att hjälpa till att fylla arenorna hemma istället för att först bygga en gemenskap bland örebroare som inte finns idag så att vi tillsammans kan vara stolta över alla våra framgångar.

    1. Jag tycker att det verkar dumt att sätta de olika frågorna i motsats till varandra, och dessutom tror jag inte alls att örebroarna har svårt att förstå varför vi blev årets idrottstad – jag tror att de flesta örebroarna är stolta över alla duktiga elit- och breddlag som vi har. Och att så många av dem är framgångsrika ser ju alla som läser sportsidorna i tidningarna. Men självklart behöver vi också jobba på lång sikt. Därför höjer vi föreningsbidragen och bygger nya anläggningar. Därför har vi ett nära samarbete med föreningslivet för att hitta sätt att stödja och underlätta. Och därför bidrar kommunen också ekonomiskt till nästan alla idrottsföreningar i Örebro. Men självklart ska vi jobba vidare och bli ännu bättre, och jag tror att det är lättare att åstadkomma det om vi samtidigt får mer intäkter till Örebro i form av fler turister och besökare – till idrottsevenemang och till annat.

  3. Vad glad jag blir när jag ser kommunpolitiker som verkligen är engagerade och idealistiska. Det verkar många gånger vara ett otacksamt jobb. Så tack och lycka till!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *